tisdag 24 juni 2014

Plysaren

Hallonet är på Stadsbiblioteket 
och lånar nya spännande böcker


Hallonet och några barn från Hjortronet gjorde 
utflykt till Vrinnevi skogen och Kottebanan


Plysarens sommaravslutning 2014
Pool-bandet och barnen underhåller.
Våra blivande förskoleklassbarn avtackas.
Vi fikar tillsammans och njuter av det vackra sommarvädret.




Lerverkstad bland de yngsta



Vi målar med fluff-färg.
Fluff-färg består av flyttande färg, raklödder och mediumklister/tapetklister.
Låt torka några dagar eller i torkskåpet.
Färgen blir tjock och fluffig, roligt att använda pinnar istället för penslar.









Isballonger och vad gömmer sig i isen?



Spännande att försöka se vad som finns i isen och hur man ska få bort materialet, när vi kom dagen efter så var isen borta och sakerna "badade" i plastbaljan.










Kan man blåsa såpbubblor när det är kallt och snö ute?

........och vad tror ni händer med bubblorna? De flesta var ganska säkra på att de skulle frysa till is ,för vatten blir is, och det trodde vi pedagoger också men det blev inte så. Antingen var det inte tillräckligt kallt eller också måste vi göra en annan såpbubbelblandning.....vi forskar vidare och hoppas det blir kallare ute så vi kan prova.






Vi julpysslar

De barn som vill får pyssla något med anknytning till jul. Det har bland annat blivit tomtar och vackra "tallkottsgranar".


 Årets tomteparad
Det glittrar i vinterskogen

Vattenspaning i vår närmiljö

På Plysarens Förskola har våra större barn varit på "vattenspaning" i vår närmiljö. Utifrån vårt projekt vatten har barnen varit och tittat efter vatten och på vilka olika ställen vatten kan finnas. Barnen har bland annat uppmärksammat att det kan låta, hur det kan bli när det har regnat, var vattnet kommer ifrån osv.





Vi har startat med projekt "Vatten"


Våra minsta barn har börjat med att utforska vatten ute och inne. De har hoppat och plaskat ute och upptäckt att det blir "bubblor" när de hoppar.


 Inne har vi öst och hällt vatten........ 

 ............och utforskat vad som flyter och sjunker




 ...........som uppstart gav vi våra större barn en frågeställning: 
Vad kan man göra med vatten? 
I mindre grupper fick barnen samtala och diskutera i vilka sammanhang vi kommer i kontakt med vatten. Barnens fokus låg naturligtvis på deras vardagliga kontakt med vatten men en del funderingar kring översvämningar och att vattnet kommer i rören diskuterades. 
Nästa steg med våra större barn blir att gå på "vattenspaning" utomhus.




Mycket av den verksamhet vi erbjuder barnen inne kan vi också erbjuda ute som t ex att måla. Barnen får ytterligare en upplevelse i sitt skapande och blir erfarenheter rikare i sitt lärande.



Vid sandbordet får barnen möjlighet att utforska både matematik och teknik.


De minsta barnen utforskar byggmiljön och upptäcker matematik. 
A bygger och säger "1 2 3"



Våra mindre barn visar empati genom att trösta våra nya inskolningsbarn.






Vi lär känna och utforska våra "nya" ute- och innemiljöer. Både barn och pedagoger har börjat på nya avdelningar efter sommaren och upptäcker nya saker varje dag !!




Vattenlek på olika sätt............





Rörelsebana.....

På vår förskola tar vi emot lärarstudenter, de har ofta uppgifter att göra tilsammans med våra barn. Idag fick barnen vara med och göra en hinder/rörelsebana ute





Vatten.....

Hur får man vattnet att rinna vidare? Vart tar vattnet vägen? Vad händer om vi gräver djupare?



Årstidsväxlingar......

Vi uppmärksammar årstidsväxlingarna och har varit ute och letat vårtecken, och visst har våren kommit ! ! !



Det som göms i snö.......

Vi utforskade snö tillsammans med barnen. Vi samlade snö i en hink, tog in det i värmen och lät det smälta. Sen pratade vi om vad som hänt med snön och varför samt tittade hur mycket smuts som fanns i snön.



Under v.9 så har vi bland annat jobbat med lera och utforskat hur en magnet fungerar


Spännande att rita av sin egen spindel



 Matematik är roligt





Små konstnärer




Goda väner på gården


Vi experimenterar med ljus och skugga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar